Osnove: Kako napraviti miso supu

Osnove: Kako napraviti miso supu

Da li ste spremni za avanturu u kuhinji, čiji će rezultat biti i ukusno jelo i zdravstveni benefiti? Uverićete se da je priprema miso supe jednostavna, da vam je, ukoliko imate gotov bujon, dovoljno 15-ak minuta, i da veoma ukusnu, “domaću” verziju tradicionalne japanske supe možete napraviti od namirnica koje su dostupne na našem tržištu.

Miso supa je čuvena po dubokoj i pikantnoj, a ipak laganoj, umami aromi svetle miso paste, a svaki zalogaj donosi savršenu kombinaciju tofua i povrća. Jede se topla, pre glavnog jela, u bilo kojoj prilici, za ručak, večeru, ali i doručak, a prijaće vam i leti i zimi.

Osim toga, ono što je čini istinski neodoljivom, nisu samo njen ukus i miris, već i način na koji deluje na organizam. Odlična je za varenje jer miso pasta sadrži probiotike, koji pozitivno utiču na crevnu floru (mikrobiom), a poznato je da je zdrava crevna flora, naseljena tzv. “dobrim bakterijama”, preduslov za jak imunitet.

Posle tanjira miso supe pomislićete ne samo “odličan ukus”, nego i “kako se dobro osećam!”.

Šta je u stvari miso supa?

Miso supa je tradicionalno japansko jelo čiji su osnovni sastojci miso pasta, daši (bujon) i dodatni sastojci poput povrća, algi i tofua.

Kako se, tradicionalno, pravi miso supa?

Miso supa započinje kuvanjem bujona, koji se naziva daši. Osnova tog bujona su alge i sušeni listići ribe bonito (iz porodice skuše). Međutim, ovoga puta u pripremi sam koristila bujon od povrća (moja verzija miso supe je veganska), ali u obzir dolazi bilo kakav bujon (bistra supa), koji volite i imate običaj da pravite (pileći, juneći, mešani, od kostiju…) i imate ga pri ruci.

Po čemu se ovaj recept razlikuje od tradicionalnog?

Osnovna razlika je gore navedena upotreba povrtnog ili mesnog bujona, umesto onog od sušenih bonito listića. Želela sam da moja verzija miso supe bude superbrza i što jednostavnija, ali sa naglaskom na zelenom lisnatom povrću, pa sam dodala iseckane listove mladog luka i na tračice isečene listove cvekle. Vi možete koristiti blitvu, spanać, bok-čoj, listove kelerabe ili raštana…

Hajdemo redom: Šta vam je sve potrebno?

  1. Miso pasta
  2. Alge
  3. Bujon
  4. Povrće po izboru (u ovom receptu mladi luk i zeleno lisnato povrće)
  5. Tofu

Miso pasta (1) je zvezda miso supe i ona je, naravno, obavezni sastojak. U pitanju je jedna od osnovih namirnica japanske kuhinje – gusta, slana pasta dobijena fermentacijom najčešće soje, ali i drugih mahunarki ili žitarica poput pirinča i ječma. Smatra se da pozitivno deluje na probavni sistem, kao i na regulaciju krvnog pritiska, nivoa holesterola, da ima antiinflamatorna svojstva, da pozitivno utiče na energiju i ublažava zamor… Ali, neću dužiti, jer ćete detalje o miso pasti pronaći u ovom postu.

Miso pastu možete kupiti u bolje snabdevenim prodavnicama zdrave hrane. Lično, najčešće je poručujem onlajn – ako i vama to deluje jednostavnije, ukucajte u pretraživač “miso pasta, cena” i dobićete nekoliko rezultata pa odaberite koji vam najviše odgovara. Moram napomenuti da miso pasta nije jeftina, međutim, kada se uzmu u obzir zdravstveni benefiti ove namirnice, ona više ne deluje tako skupo. Moja filozofija ishrane glasi: Radije se opredeli da kupiš zdravije namirnice, a uštedi na suplementima, dodacima ishrani i – naravno – lekovima.

Važno: Obratite pažnju na to da vam je za miso supu potreban beli ili žuti miso, a ne tamni koji je preintenzivnog ukusa za ovaj recept.

Uz miso, drugi egzotičniji sastojak koji će vam trebati za ovaj recept su vakame alge (2) (možete koristiti i kombu). Doduše, miso supu možete napraviti i bez algi, ali šteta je da ne ih ne uvedete u svoju kuhinju. Imajući u vidu bogat sadržaj vitamina i minerala, pre svega joda, kalcijuma i gvožđa, one su dragocen dodatak ishrani. Takođe ćete ih pronaći u prodavnicama zdravije hrane, a i njih možete kupiti onlajn.

Zatim, biće vam potreban bujon (3) (kakav god volite i koristite – veganski (od povrća), juneći, pileći, od kostiju, mešani… – izbor je na vama), a trebaće vam i povrće (4) koje se dodaje u nekoliko poslednjih minuta kuvanja. U ovoj verziji koristila sam mladi luk (može i praziluk) i zeleno lisnato povrće (po izboru: blitva, listovi cvekle, raštan, spanać…). Vi se možete naravno, igrati i eksperimentisati sa dodavanjem različitih vrsta povrća (narednana šargarepa i drugo korenasto povrće, šampinjoni naseckani na listiće, karfiol ili brokoli izlomljen na sitne cvetiće, grašak ili kukuruz šećerac…)

I, kao završni detalj – tu je tofu (5). Znam da ga mnogi izbegavaju zbog mogućnosti da je napravljen od genetski modifikovane soje, pa odmah da napomenem – on nije neophodan. Međutim, iako tofu inače retko konzumiramo, u miso supu ga obavezno stavljam jer je on “ono nešto” što i ukus i teksturu ove supe podiže na viši nivo. Obradujem se svakoj kockici na koju naiđem. Da bih bila sigurna da ću izbeći genetski modifikovanu soju, opredelim se za tofu s oznakom organski proizvod.

 

Brzi recept za miso supu

Potrebno:

4 šolje bujona po izboru,

1-2 vakame alge (dužine 2-3 cm svaka),

2-3 kašike miso paste,

2 mlada luka (iseckana na kružiće),

3-4 lista blitve, cvekle, spanaća, raštana, kelerabe… (iseckana na tračice),

organski tofu iseckan na kockice,

malo soli (po potrebi)

Dodaci (po želji): malo soja sosa, malo ljute paprike (ako volite ljuto)

Priprema:

1. Polako zagrevajte bujon u koji ste dodali alge pa pustite da ključa nekoliko minuta (što duže bujon vri, “morski” miris algi će biti blaži!).

(Napomena: Suprug i ja ponekad dodajemo alge u prethodnoj fazi – tj. već pri kuvanju bujona.)

2. Smanjite vatru pa dodajte mladi luk, zeleno lisnato povrće i tofu. Pustite da vri nekoliko minuta.

3. Dok supa vri, sipajte miso pastu u posebnu posudicu ili šolju. Odvadite iz šerpe nekoliko kašika vrijuće supe, pa tako vrelu supu umešajte u miso pastu da je razredite. Dobro promešajte pa vratite razređenu miso pastu u supu i isključite vatru.

Oprez: Miso pasta ne sme da vri jer se gube dragoceni sastojci!

Promešajte i supa je gotova!

4. Uspite miso supu u posude i polako, na tenane, uživajte.

Napomena za one koji se pitaju: Odakle mi bujon?

Mi ne koristimo supe iz kesice niti “kocku”, pa najčešće u frižideru imamo šerpu domaćeg bujona tj. bistre supe. Povrtni bujon pravimo tako što u hladnu vodu stavimo jedan crni luk, dva-tri čena belog luka, lovorov list, nekoliko zrna bibera, očišćenu šargarepu, koren peršuna i celera. To je osnova, a dodajemo i drugo povrće po principu šta trenutno imamo u frižideru – npr. kelerabu, karfiol, brokoli, šampinjone, krompir…). Povrće se ne secka, već se u šerpu stavlja celo. Poklopimo, uključimo šporet i na tihoj vatri kuvamo najmanje 1 h i 30 min., ali češće i duže. Kuvani bujon procedimo i čuvamo u frižideru gde može da stoji do nedelju dana. Povrće iz bujona nam posluži kao osnova za potaž ili dodatak za neki drugi recept.

Za mesni ili bujon od kostiju, pored već navedenog, dodaje se i meso po izboru, i kuva se najmanje dva sata, a bolje i duže.

U skladu sa japanskim običajima, probajte miso supu – za doručak. Možda ste sad ironično podigli obrve i pomislili “kako da ne”, ali velika je verovatnoća da će vam topla supa za doručak zapravo više prijati nego, recimo, zeleni smuti… O kifli i jogurtu iz pekare da ne govorim… Ako probate – javite utiske!

 

  • Na koje još načine možete upotrebiti miso pastu – osim za miso supu – potražite takođe u ovom postu.
  • O modifikovanoj verziji ramen supe (u našoj porodici jednog od najomiljenijih jela) pisala sam ovde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top