Kako da upotrebite miso pastu

Dugo sam reč “miso” koristila isključivo u sintagmi “miso supa”. Uopšte mi nije padalo na pamet da bi ova bogata pasta, koja ima moć da transformiše jelo, mogla da se upotrebi i na neki drugi način. A onda su mi se “otvorile oči”…

Miso pastu uvek imam u frižideru, još otkako sam, na počecima svojih beležaka iz kuhinje, eksperimentisala s makrobiotičkom ishranom. Tada sam naučila da miso supu mogu, čak i uz minimum namirnica pri ruci, pripremiti bukvalno za desetak minuta.

– Okej, sad kad si savladala “tajnu miso supe”, možeš li tu svoju pastu da upotrebiš u nekom drugom jelu? – izaziva me drugarica. – Ali, nemoj mi izmišljati tamo neku egzotiku, nego pokušaj ti lepo taj miso da koristiš svaki dan, u “običnim” jelima.

ŠTA JE UOPŠTE MISO?

Jedna je od osnovnih namirnica japanske kuhinje, poznata po umami ukusu koji jelima daje posebnu dubinu. U pitanju je slana pasta od fermentisane soje. U zavisnosti od vrste, u miso se, pored soje, dodaju i žitarice poput ječma ili pirinča.

Beli i tamni miso

PALETA MISO BOJA

Beli miso: Pravi se od soje fermentisane s pirinčem. On ima najslađi ukus i obično se koristi za dresinge za salatu i lagane prelive i soseve za povrće. Ako nikada do sada niste probali miso, preporučujem da počnete upravo sa belim, zbog njegove blage arome,

Žuti miso: Fermentisaniji je od belog misoa, ali ukus mu je i dalje blaži u odnosu na crveni miso. Koristi se u supama, sosevima i marinadama za meso.

Tamni miso: Obično nastaje fermentacijom soje i ječma, tokom dužeg vremenskog perioda, te je zato daleko pikantniji nego beli miso. Nemojte ga koristiti u jelima blagih ukusa, jer će ih prevladati, ali će zato sjajno upotpuniti dugo dinstana ili pečena jela od mesa.

ZAŠTO NE BI BILO LOŠE DA GA PROBATE (AKO VEĆ NISTE) ILI DA GA ČEŠĆE KORISITITE (AKO JE VEĆ DEO VAŠE KUHINJE)

Osim već pomenutog, neodoljivog umami ukusa, ova pasta bogata vitaminima B grupe, vitaminom K, bakrom, manganom i fosforom, ima mnogobrojne zdravstvene benefite. Miso je, zahvaljujući fermentaciji, bogat izvor probiotika, pa pozitivno utiče na probavu, ali i na jačanje imuniteta. Istraživanja univerziteta Hirošima pokazala su da organizam drugačije reaguje na so iz miso paste, nego na čistu kuhinjsku so, te da upotreba misoa može biti značajna u održavanju optimalnog krvnog pritiska, a druga studija istog univerziteta došla je do otkrića da miso prevenira posledice zračenja, kao i razvoj kancerogenih ćelija.

NEKOLIKO PRAKTIČNIH IDEJA

Nakon istraživanja i isprobavanja, kao odgovor na izazov s početka teksta, koji mi je zadala drugarica, došla sam do sledećih ideja (za svaki dan u nedelji po jedna!).

1. Miso pastu možete dodati u bilo koju supu. Ne mislim ni na kakav egzotični recept, već na vašu omiljenu, domaću supu, bilo da je u pitanju potaž od tikvica ili bistri pileći bujon.

2. Izblendajte miso sa maslinovim uljem, jabukovim sirćetom i omiljenim svežim začinima i dobićete aromatični dresing za salatu.

3. Prelijte povrće skuvano na vodi ili na pari jednakom količinom misoa i istopljenog putera (koje ste prethodno pomešali).

4. Koristite ga u marinadama – i za meso, i za povrće.

5. Dodajte malo belog misoa u pire krompir.

6. Tamni miso će biti pun pogodak uz gulaš.

7. Ideja plus (zapamtite je, korisna je kada osetite simptome prehlade): U šolju vrele bistre supe (ili vode) umešajte kašičicu misoa. Pijuckajte polako.

UPS, VAŽNA NAPOMENA!

Miso ne sme da vri jer mu se tako smanjuje hranljiva vrednost. Zato ga uvek umešajte u jelo na kraju kuvanja.

 

  • Kako da napravite miso supu? Recept potražite u ovom postu.
  • Miso pastu možete dodati i u ramen.

One thought on “Kako da upotrebite miso pastu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top