Ajurvedski kalendar ishrane: Jul

Ajurvedski kalendar ishrane: Jul

Prošlog meseca započela sam serijal tekstova na temu kako bi, po ajurvedi, ishrana trebalo da se razlikuje od meseca  do meseca. Pa, da vidimo, šta možemo da očekujemo od jula: koje sezonske namirnice je korisno da uvrstimo na jelovnike, a koju hranu da izbegavamo? I zašto?

Klima

Jul je mesec kada se vlažnost ranog pretvara u suvu vrelinu kasnog leta. Početkom jula relativna vlažnost vazduha još uvek može biti visoka. Znaćete to ako vam je koža često mokra i pomalo lepljiva. A onda, kako ovaj mesec odmiče, presuše i poslednji ostaci prolećne vlage. Naš organizam je sada prinuđen da se prilagodi ekstremno suvom vremenu i visokim temperaturama.

S tačke gledišta ajurvede, koja razlikuje tri doše – vata, pita i kafa, u julu je vrhunac pita sezone, pa je najbolje uvesti način ishrane koji balansira vatreno-vodenu energiju pite. Dok sunce neumoljivo prži, treba jesti namirnice koje hlade organizam, umiruju upalne procese i lagane su za probavni sistem. Ljutu hranu, obilje jakih začina i fermentisane proizvode – trebalo bi izbegavati. I alkoholna pića spadaju u grupu fermentisanih namirnica, pa je korisno imati na umu da i ona mogu izazvati nervozu i napade besa, posebno kod osoba koji imaju pita konstituciju. Mnogo je korisnije za vaš organizam da izaberete bezalkoholni koktel u čijem je sastavu sok od lubenice ili od nara.

Psihologija

Jul je mesec slobode, razigranosti, mašte. Uz velike vrućine, opuštanje nam dolazi sasvim prirodno. Ponekad je i nemoguće usredsrediti se na posao. Srećom, deca ne idu u školu, godišnji odmori su u toku, ko god može, veći deo dana provodi napolju, u dvorištu ili pored reke, jezera, mora. Sada je pravi trenutak da svakodnevne obaveze malo odložite i uživate u toploti, jer neće dugo trajati. Iako se, nadam se, trenutno osećate nepobedivo, organizam je u ovom periodu godine i te kako osetljiv. Oduprite se potrebi da preterujete bilo s čim: poslom, hranom, putovanjima, društvenim aktivnostima… Postoji opasnost da ćete, umesto zadovoljstva, na kraju osećati samo umor. Radije se zavalite u ležaljku s knjigom koju već dugo želite da pročitate. Otputujte negde u prirodu. Zaslužili ste. Ovo je trenutak kada treba da se nagradimo za naporan rad tokom čitave godine i napunimo baterije.

S obzirom na to da u julu dominira pita doša, mogu intenzivnije biti naglašene emocije poput ljutnje i ljubomore. Jedan od najboljih načina da smirite pitu jeste da usporite, opustite se, dopustite sebi poneki mali luksuz, boravite što više napolju i da konzumirate namirnice i začine koji hlade organizam.

Naše telo

Tokom leta, organizam lako dehidrira i brzo se pojavljuje zamor. Trudite se da redovno i obilno unosite tečnost, a da smanjite unos soli. Krastavac i lubenica dopunjuju elektrolite i hlade organizam, ali oni su takođe diuretici, pa budite oprezni. (Više o elektrolitima pročitajte ovde.) Iako uklanjaju višak pita energije iz organizma, njihova diuretička priroda mogla bi učiniti da se osećate dehidrirano. Ako je to slučaj, zamenite ih breskvama i grožđem. To slatko, letnje voće povoljno deluje na vanćelijske telesne tečnosti (rasa dhatu). Sada su važne i namirnice čija konzistencija podseća na gel (demulcenti) poput bamije, lanenog ili čija semena, jer one oblažu sluzokožu, prirodno umiruju upalne procese i štite tkiva.

Dnevna rutina

Usled vrućina, srce kuca brzo, zbog čega se može desiti da se osećamo kao da smo izgubili svoj mir, “uzemljenje”. Uz to, godišnji odmori i putovanja izbacuju nas iz uobičajene rutine, pa preskakanje obroka lako može postati navika, ali oprez – to bi moglo dovesti do razdražljivosti i brzog gubitka strpljenja. Uobročite se i favorizujte one namirnice koje će učiniti da duže osećate sitost, jer ćete tako biti uravnoteženiji (i prijatnije društvo). A ako vam se čini da su osobe u vašem okruženju svadljivo raspoložene i da brzo planu, zapamtite da slatki ukus može da umiri tu prekomernu pita energiju. Obradujte ih nečim laganim i slatkim, ali se trudite da ne dodajete šećer. (Neke od ideja pronaći ćete na kraju teksta o “slatkim taktikama”.)

Za smirivanje pite, ajurveda preporučuje i ružinu vodicu. Možete je čuvati u bočici s raspršivačem i koristiti je kad god osetite potrebu da se rashladite, tako što ćete je naprskati na lice i ruke.

Leti smo često aktivniji nego u druga godišnja doba i više se znojimo, pa će nam možda biti potrebna pojačana ishrana. Međutim, usled vrućine i dehidratacije, probava je u ovom periodu godine najlošija. Tokom dana će nam više prijati laganiji, pretežno sirovi obroci, poput salata. Takođe, idealni su i voćni smutiji, koji hidridaju, umiruju emocije zahvaljujući slatkom ukusu i laki su za probavu. Uveče, kada postane svežije, priuštite si konkretniji i obrok.

Ishrana

S obzirom na to da je jul mesec tranzicije (od nešto više ka nižoj relativnoj vlažnosti vazduha), ishrana se drastično menja od početka do kraja meseca. Početkom, ona je slična ishrani preporučenoj za jun, a krajem je više nalik onoj koja je optimalna za avgust. Trenutak tranzicije, naravno, varira od godine do godine, ali generalno se može reći da se dešava sredinom meseca.

Već sam pomenula da je probava, tj. agni ili digestivna vatra kako se naziva u ajurvedi, najlošija tokom letnjih meseci, i to upravo u julu, te da bi zbog toga trebalo prednost dati laganijim jelima. Na primer, pripremajte one žitarice koje su lake za varenje poput belog pirinča (integralni će vam u ovom periodu možda biti previše težak), prosa ili kinoje. Skrobno povrće, poput krompira, šargarepe ili batata, zasitiće vas, a neće učiniti da se osećate usporeno i teško. Laganiji proteini, poput onih iz ribe, piletine, tofua ili tempeha, takođe su odlični predlozi za leto. Dodajte tome ponekad i jaje, npr. uz sataraš ili šakšuku.

Po ajurvedi, namirnice oporog ukusa (npr. nar, špargla, zelene jabuke, brokoli, karfiol, pečurke, tikvice, masline, sočivo i druge mahunarke) uzemljuju nas i pružaju osećaj bezbednosti. Posebno se preporučuju početkom meseca, dok u prirodi još uvek ima dovoljno vlage. Mahunarke poput boranije, mahuna mladog graška, klica mahunarki ili sočivo (zbog lakše probave izaberite ono prepolovljenog zrna) regulišu oticanje jer sprečavaju zadržavanje vode. Salate i, generalno, više sirovih namirnica, savršen su izbor za obroke tokom dana jer su osvežavajuće, lagane i imaju adstringentno dejstvo (skupljaju tkiva). Kako mesec odmiče a vazduh postaje suvlji, možda ćete primetiti da vas opore namirnice sve manje privlače. Ipak, izrazito opori ukusi, poput nara ili aronije, prijaće vam i dalje jer nadoknađuju izgubljenu vlagu.

Protiv vrućine možete se boriti i konzumacijom namirnica gorkog ukusa, kakvima se u ajurvedi smatra zeleno lisnato povrće, kafa, tamna čokolada… Dajte prednost i namirnicama koje hlade organizam. Ne, nije u pitanju sladoled. Štaviše, ajurveda uopšte ne savetuje konzumiranje hladne hrane. Radi se o voću i povrću koje sadrži veliki procenat vode, kao i o određenim začinima, uljima i koštunjavim plodovima.

Namirnice sa rashlađujućim dejstvom

Dinje i lubenice imaju izrazito osvežavajuće i rashlađujuće dejstvo. Možete ih kombinovati sa sokom od aloje za letnji smuti ili sa sokom od nara i limetom za udar antioksidanasa. Izmiksajte ih sa krastavcem i nanom i poslužite kao desert. Ne zaboravite ni na šljive, koje su sada u sezoni, a izrazito su bogate antioksidansima, pre svega antocijanima, a uz to i podstiču varenje.

Bazirajte obroke na sezonskom povrću, poput tikvica, paradajza, patlidžana, paprike, bamije. Tu su zatim i mladi kupus, kelj, brokoli, karfiol (probajte karfiol i na ovaj način, kao “šnicle”). Ne zaboravite da obrocima dodate i što više zelenog lisnatog povrća, od blitve pa do različitih vrsta zelenih salata.

Obogatite jela koštunjavim plodovima, pazeći pri tom da izaberete one koji, prema ajurvedi, imaju rashlađujuće dejstvo. To su indijski orah, kokos i oljušteni bademi.

I kad su ulja u pitanju, koristite ona koja rashlađuju: gi (prečišćeni puter), kokosovo i suncokretovo (nerafinisano, hladno ceđeno).

Ograničite upotrebu ljutih začina. Umesto njih koristite, opet, one koji rashlađuju organizam, poput anisa, komorača, kardamoma i korijandera.

Posle obroka, kao dajdžestiv, ajurveda prepoučuje lasi, koji je, u stvari, razblaženi jogurt (1/3 jogurta i 2/3 vode) sa začinima (primer doručka sa lasijem pronaći ćete ovde).

Zaključak

Tokom leta važno je da ohladimo organizam, a na to može uticati i hrana. Naučite koje su to namirnice sa rashlađujućim dejstvom i korisitite ih.

 

NAPOMENE:

Tekst o ajurvedskoj ishrani u junu pronaći ćete ovde.

Kao izvor informacija poslužio mi je sajt posvećen ajurvedi – Joyful Belly, koji će vam biti odličan vodič ukoliko želite da učite više o ajurvedskom sistemu ishrane i isprobate recepte.

 

Foto: Unsplash.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top